שאלות ותשובות

שאלות ותשובות


כללי

  • מה זה קניין רוחני?

    "קניין רוחני" הנו מושג שמתייחס לזכויות קניין בנכסים בלתי מוחשיים שהם תוצר האינטלקט של בני אדם ומכאן השם באנגליתIntellectual Property  או בקיצור IP. תחום הקניין הרוחני כולל סימני מסחר, עוולות מסחריות, מוניטין, זכויות יוצרים, מדגמים (עיצובים), שמות מתחם (דומיין), פטנטים, מסחר אלקטרוני ודיני אינטרנט ומחשבים.


    לפרטים נוספים צפו בסרטונים:

    לחצו כאן


    לחצו כאן

  • מה זה סימן "חלש" וסימן "חזק"?

    סימן מסחר "חזק" הנו סימן בעל אופי מבחין חזק, אשר יכול ליצור הבחנה בין מוצרים שונים, כך שהצרכן יוכל להבדיל ביניהם. סימן מסחר "חלש" הנו סימן חסר אופי מבחין, המתאר את המוצרים לגביהם נעשה בו שימוש, את אופים, איכותם או טבעם. ככלל, סימן מסחר תיאורי או כזה שמתייחס למהות המוצרים לא יהיה כשיר לרישום כסימן מסחר, אלא אם הוא רכש אופי מבחין ומוניטין באמצעות שימוש נרחב והפך מזוהה עם העסק בקרב קהל הצרכנים.



    לכן, חשוב לבחור סימן בעל אופי מבחין "חזק", שם מומצא שאין לו כל משמעות מילונית או כזה שיש לו משמעות שאינה קשורה למוצרים או לכל היותר מרמז ביחס למוצרים. ניתן לרשום סימן חזק ביתר קלות ולקבל עליו בלעדיות. בנוסף, סימן חזק יביא לבידול של העסק ממתחרים. כשסימן הוא חסר אופי מבחין ותיאורי ביחס למוצרים, קחו בחשבון שמתחרים רבים יעשו שימוש בתיאור זהה או דומה ויהיה קשה להבדיל בינם לבין עסקכם ולקבל בלעדיות בשם.



    לפרטים נוספים צפו בסרטון:


    לחצו כאן

  • איך אפשר להגן על יצירה או שם מותג?

    יצירה מקורית שעומדת בדרישות חוק זכויות יוצרים תקבל הגנת זכויות יוצרים בעוד ששם מותג יקבל הגנה של סימן מסחר ו/או של עילות משפטיות נוספות.


    לפרטים נוספים, צפו בסרטון:


    לחצו כאן

  • איך להגן על זכויות יוצרים ביצירה שלי?

    בישראל ניתנת הגנה אוטומטית של זכויות יוצרים ליצירה שעומדת בדרישות החוק ולא קיים מרשם רשמי לרישום זכויות יוצרים. על כן, מומלץ לשמור טיוטת של היצירה, תכתובות עם ספקים (גרפיקאי, עורך, וכד'), הסכמים עם ספקים וכו', וכן להפקיד את היצירה אצל עו"ד, על מנת להוכיח את עצם הזכויות ומועד יצירתן במידה ויהיה צורך לתבוע מפרים בגין הפרת הזכויות. ניתן אף לבצע רישום זכויות יוצרים במרשם זכויות היוצרים האמריקאי על מנת לייצר אסמכתא רשמית נוספת לעצם קיום הזכות ומועדה.


    לפרטים נוספים צפו בסרטון:


    לחצו כאן


    חושבים שיש לכם פטנט? צריכים לבחור שם חדש לעסק או למוצר שלכם? 


    לפרטים נוספים צפו בסרטון: 


    לחצו כאן

זכויות יוצרים

  • מה מוגן בזכויות יוצרים?

    חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007 קובע שזכות יוצרים תהא ביצירה מקורית שהיא יצירה ספרותית, יצירה אמנותית, יצירה דרמטית או יצירה מוסיקלית, המקובעת בצורה כלשהי ובתקליט. זכות יוצרים מקנה זכות בלעדית לעשות ביצירה, או בחלק מהותי ממנה, פעולות המפורטות בחוק, כגון העתקה, פרסום, שידור ועוד. יש לבקש רשות מבעל הזכות כדי לעשות שימוש ביצירה (אלא אם מדובר ברשימת השימושים המותרים שקובע החוק). בנוסף, ליוצר יש זכות מוסרית שהיצירה תיקרא על שמו ושלא יוטל בה פגם. על-מנת שתקום זכות יוצרים אין צורך ברישום ובישראל לא קיים מרשם רשמי של זכויות יוצרים. די בכך שהיצירה עומדת בתנאים הקבועים בחוק זכות יוצרים. בארה"ב למשל, קיים מרשם רשמי לרישום זכויות יוצרים וניתן לרשום בו את הזכויות כראיה לקיומה. 


    דוגמאות ליצירות שעשויות להיות מוגנות בזכויות יוצרים כוללות ספרים, מגזינים, חוברות הדרכה, מוסיקה, ציורים, צילומים, פרסומות, סמלים מסחריים, תוכנות מחשב, מאמרים, תכנים של אתר אינטרנט, ועוד. 


    תתפלאו לדעת שגם בגופן יש זכויות יוצרים! ביהמ"ש המחוזי מרכז קבע כי חברת מיקרוסופט העתיקה, גם אם לא ביודעין, את גופן 'קורן' המקורי ששימש להדפסת התנ"ך העברי הראשון, וכי הדבר מהווה הפרת זכויות יוצרים ועוולת גניבת עין. מלבד תשלום פיצויים ושכר טרחת עו"ד בסך כולל של למעלה מחצי מיליון ₪, נאסר על מיקרוסופט להמשיך לעשות שימוש בגופן 'גוטמן-קרן'.


    לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007: לחצו כאן

  • האם מותר לי להשתמש בתמונות שמצאתי באינטרנט?

    נקודת המוצא היא שגם תמונות שמצאתם באינטרנט מוגנות בזכויות יוצרים (אלא אם כתוב אחרת) ולכן אין לעשות בהן שימוש ללא הסכמה מפורשת ובכתב של בעל הזכויות בתמונה וכמובן מתן קרדיט. לא די במתן קרדיט בלבד כדי לשלול הפרה. יצוין שתיקון לחוק זכות יוצרים קובע שבמקרים מסוימים שימוש ביצירה שבעל זכות היוצרים בה אינו ידוע או לא אותר, מותר בתנאים הקבועים בחוק.

  • מי הבעלים של יצירה שיצרתי במהלך העבודה?

    חוק זכות יוצרים קובע שהמעביד הוא הבעלים של זכות היוצרים ביצירה שנוצרה על ידי העובד לצורך עבודתו ובמהלכה, אלא אם כן הוסכם אחרת.

  • מי הבעלים של יצירה מוזמנת?

    חוק זכות יוצרים קובע שהבעלים של יצירה שנוצרה לפי הזמנה הוא היוצר, אלא אם כן הוסכם אחרת בין המזמין והיוצר, במפורש או במשתמע. לכן, אם למשל, הזמנתם ממעצב גרפי עיצוב של לוגו לעסק, מומלץ להחתים את המעצב על הסכם שלפיו הבעלות המלאה בזכויות היוצרים בלוגו הינה של העסק המזמין. לעומת זאת, זכויות היוצרים ביצירה שהיא דיוקן או צילום של אירוע משפחתי או של אירוע פרטי אחר, שנוצרה לפי הזמנה, הינה בבעלות המזמין של היצירה, אלא אם כן הוסכם אחרת.

סימני מסחר

  • מה זה סימן מסחר?

    סימן מסחר הוא סימן המשמש או מיועד לשמש אדם או עסק לעניין הטובין או השירותים שהוא מייצר או סוחר בהם. הסימן משמר את המוניטין של היצרן ומבדל אותו ממתחרים וכן מאפשר לצרכן לזהות את המוצר שהוא מעוניין בו ולא לטעות בינו לבין מוצרים מתחרים.



    לפרטים נוספים צפו בסרטון:


      לחצו כאן



    לדוגמאות לסוגי סימני מסחר: 


    לחצו כאן



  • מה זה סימן "חלש" וסימן "חזק"?

    סימן מסחר "חזק" הנו סימן בעל אופי מבחין חזק, אשר יכול ליצור הבחנה בין מוצרים שונים, כך שהצרכן יוכל להבדיל ביניהם. סימן מסחר "חלש" הנו סימן חסר אופי מבחין, המתאר את המוצרים לגביהם נעשה בו שימוש, את אופים, איכותם או טבעם. ככלל, סימן מסחר תיאורי או כזה שמתייחס למהות המוצרים לא יהיה כשיר לרישום כסימן מסחר, אלא אם הוא רכש אופי מבחין ומוניטין באמצעות שימוש נרחב והפך מזוהה עם העסק בקרב קהל הצרכנים.



    לכן, חשוב לבחור סימן בעל אופי מבחין "חזק", שם מומצא שאין לו כל משמעות מילונית או כזה שיש לו משמעות שאינה קשורה למוצרים או לכל היותר מרמז ביחס למוצרים. ניתן לרשום סימן חזק ביתר קלות ולקבל עליו בלעדיות. בנוסף, סימן חזק יביא לבידול של העסק ממתחרים. כשסימן הוא חסר אופי מבחין ותיאורי ביחס למוצרים, קחו בחשבון שמתחרים רבים יעשו שימוש בתיאור זהה או דומה ויהיה קשה להבדיל בינם לבין עסקכם ולקבל בלעדיות בשם.



    לפרטים נוספים צפו בסרטון:


    לחצו כאן

  • איך לבחור סימן מסחר?

    כדאי לבחור סימן מסחר "חזק" שיש לו אופי מבחין ושמסוגל להבדיל בין עסקכם לעסקים מתחרים. מומלץ לבחור בשם דמיוני, שרירותי או לכל היותר מרמז ביחס למוצר או לעסק שלכם ולא לחקות או להעתיק סימנים קיימים. מומלץ לבחור סימן קליט, קריא, קל לכתיבה ולאיות ושניתן להשתמש בו במדיות הפרסום השונות. חשוב לבדוק שאין לשם שבחרתם משמעויות לא רצויות בשפות אחרות ולוודא ששם המתחם (דומיין) פנוי ולרשום אותו! כמו כן, מומלץ לחתום על הסכם עם מעצב הסימן בדבר העברת מלוא זכויות הבעלות בסימן אליכם.


    לפרטים נוספים צפו בסרטון:


      לחצו כאן

  • האם חייב לרשום סימן מסחר? האם יש הגנה לסימן מסחר לא רשום?

    אין חובה לרשום סימן מסחר בכדי לרכוש זכויות בשם וניתן להגן על השם באמצעות עילות משפטיות שונות כגון גניבת עין, עשיית עושר ועוד. במקרה שאין בבעלות העסק סימן מסחר רשום, עליו הנטל הראייתי להוכיח את קיומן של הזכויות והמוניטין שנצבר בשם ושקיים חשש להטעיה של הצרכן. במידה והעסק לא הספיק לעשות שימוש משמעותי בשם שצבר מוניטין ובמקביל עסק מתחרה החל שימוש בשם זהה או דומה, יהיה קשה למנוע את השימוש על ידי המתחרה בהיעדר סימן רשום או לכל הפחות בקשה לרישום. בכל מקרה, מומלץ לעשות שימוש בסמל TM לצד השימוש בסימן המסחר (אף אם טרם נרשם) ולהימנע משימוש בסמל ® שמיועד לשימוש לצד סימנים רשומים בלבד.



    לפרטים נוספים צפו בסרטון:


    לחצו כאן

  • למה חשוב לרשום סימן מסחר?

    רישום סימן מקנה לעסק יתרונות רבים וביניהם:


    בלעדיות בשימוש בשם והגנה על המוניטין של העסק


    הוכחה לבעלות של העסק בסימן. 


    סימן רשום תקף ללא הגבלה, כל עוד משלמים אגרת חידוש כל 10 שנים ועושים בו שימוש


    מאפשר שימוש בסמל ®


    מאפשר מניעת רישום ושימוש של סימן מסחר דומה


    מאפשר מניעת רישום חברה בשם דומה אצל רשם החברות


    מאפשר מניעת רישום שם מתחם (דומיין) עבור שם זהה או דומה אצל רשם שמות המתחם


    הרתעה נגד מפרים


    יתרונות בהליכים משפטיים למניעת הפרות וזיופים


    סימן רשום מהווה בסיס לרישום סימן מסחר בינלאומי


    מאפשר מניעת כניסה לישראל של מוצרים שמפרים את הסימן הרשום ועיכוב סחורות במכס


    מאפשר מתן רישיונות וזיכיונות לשימוש בסימן המסחר


    סימן רשום הוא נכס עסקי בעל ערך כלכלי וניתן למכור או אף לשעבד אותו כנגד הלוואה בבנק



    פרטים נוספים בסרטונים:


    לחצו כאן



    לחצו כאן



    -לרישום סימן מסחר אונליין לחצו כאן

  • איזה פרטים צריך כדי לרשום סימן מסחר?

    כדי לרשום סימן מסחר יש צורך בפרטי הסימן (השם או הלוגו) שאותו תרצו לרשום, רשימת המוצרים ו/או השירותים שלגביהם בכוונתכם לעשות שימוש בשם והקטגוריה בה הם מסווגים, שם וכתובת של בעלת הסימן שעל שמה יירשם הסימן.



    -לרישום סימן מסחר אונליין לחצו כאן

  • האם רישום סימן מסחר מגן על הסימן ביחס לכל המוצרים או השירותים?

    סימן מסחר נרשם ביחס למוצרים ושירותים לפי קטגוריות קבועות שמקובלות בקרב רשמי סימני המסחר ברחבי העולם. ישנן כיום 45 קטגוריות, כאשר קטגוריות 1-34 מכסות מוצרים וקטגוריות 35-45 מכסות שירותים. בעת הגשת הבקשה לרישום סימן מסחר יש לציין את הקטגוריה בה מעוניינים לרשום את הסימן ולספק רשימה של המוצרים או השירותים הרלבנטיים ששייכים לאותה קטגוריה. במדינות מסוימות, כולל ישראל, ארה"ב, האיחוד האירופי ועוד, ניתן להגיש בבקשה אחת מספר קטגוריות, כאשר גובה האגרות נקבע לפי מספר הקטגוריות בבקשה.



    רשימת סיווגי הסחורות והשירותים: 


    לחצו כאן


    אגרות רשם הפטנטים, סימני המסחר והמדגמים (עיצובים) בישראל:


    לחצו כאן


    אגרות רשם הפטנטים, סימני המסחר והמדגמים (עיצובים) בארה"ב: לחצו כאן

  • איך אדע באילו קטגוריות לרשום את המותג שלי?

    חשוב לרשום את סימן המסחר בכל הקטגוריות הרלבנטיות למוצרים או השירותים המשווקים על ידיכם לצרכנים ותוך כדי התחשבות באופק התרחבותו של הסימן למוצרים או שירותים נוספים בעתיד. קיימות 45 קטגוריות של מוצרים ושירותים שונים וניתן לבצע חיפוש של המוצרים והשירותים במאגר סיווג של רשם סימני המסחר, כדי לקבוע לאיזו קטגוריה/ות הם שייכים. 


    יצוין שמערכת הסיווג של המוצרים והשירותים הינה זהה במרבית המדינות, אך מדיניות הסיווג עשויה להיות שונה במדינות שונות. כך למשל, בישראל ובאיחוד האירופי ניתן לרשום סימן מסחר ביחס לרשימה כללית ורחבה של מוצרים ושירותים, בעוד שבארה"ב אותה רשימה כללית לא תתקבל בלי פירוט נוסף. לדוגמא, בישראל ניתן לרשום סימן ביחס ל"מוצרי קוסמטיקה" באופן כללי, בעוד שבארה"ב לשכת סימני המסחר תדרוש פירוט של מוצרי הקוסמטיקה הספציפיים אותם מבקשים לכלול בבקשה.



    לינק מנועי חיפוש לסיווגי סחורות ושירותים: 


    ישראל:  


    לחצו כאן



    האיחוד אירופי:


      לחצו כאן

  • מהו סימן מסחר מוכר היטב (מפורסם)?

    פקודת סימני מסחר מגדירה סימן מסחר מוכר היטב כסימן המוכר היטב בישראל, ואפילו אם הסימן אינו סימן מסחר רשום בישראל או שאין משתמשים בו בישראל. לצורך החלטה האם סימן מסחר יוכר כסימן מוכר היטב בישראל יילקחו בחשבון, בין השאר, המידה שבה הסימן מוכר בקרב הציבור הרלבנטי והמידה שבה הוא מוכר כתוצאה ממאמצי השיווק.



    לפרטים נוספים צפו בסרטון:


    לחצו כאן

  • מהי הפרה של סימן מסחר רשום?

    שימוש בשם זהה או דומה עד כדי הטעיה לסימן מסחר רשום ביחס לאותם מוצרים או שירותים או מוצרים או שירותים קרובים מהווה הפרה. בבחינת קיומה של הטעיה יבחנו, בין השאר, את השיקולים הבאים:



    החוזק המשפטי של הסימן המופר, האם הסימן רשום, האופי המבחין, תקופת והיקף השימוש.


    מידת הדמיון בין הסימנים במראה, בצליל, במשמעות.


    מידת הקרבה במוצרים, בייעודם, במחיריהם וכיוצ"ב.


    מידת החפיפה בקהל הלקוחות והאם מדובר בקהל יעד מקצועי ומומחה בתחום.


    קיומה של הטעיה בפועל.


    מידת החפיפה בערוצי השיווק וההפצה.



    לפרטים נוספים צפו בסרטונים:



    לחצו כאן



    לחצו כאן

  • מה משמעות הסימון TM או ® ומתי עושים בהם שימוש?

    אין חובה או דרישה לעשות שימוש בסמלים ® ,TM ,SM לצד סימן המסחר. עם זאת, שימוש בסמלים אלו יביא לידיעת אחרים שסימן נתון הינו סימן מסחר, וכך יזהיר מפרים וזייפנים אפשריים. השימוש בסמל ® או במילה ״רשום״ (או במילים שמשתמע מהם כי הסימן רשום) מותר רק לאחר שסימן המסחר נרשם בפועל בפנקס סימני המסחר. שימוש בסמל ® במדינות מסוימות בקשר עם סימן מסחר שאינו רשום, עלול להיחשב כהתנהגות מסחרית שאינה הוגנת או להוות הטעיה, ובישראל שימוש כאמור אף עלול להיחשב לעבירה פלילית. לפיכך, כדאי להימנע משימוש בסמל ® ביחס לטובין המיוצאים למדינות בהן הסימן טרם נרשם. על כן, מומלץ לעשות שימוש בסימון TM המציין שסימן נתון הינו סימן מסחר, אף אם טרם נרשם. לדוגמא, מומלץ להשתמש בסמל TM בחומרי שיווק שיופצו למדינות שונות, כאשר הסימן רשום רק בחלקן. לעיתים נעשה שימוש בסמל SM לציון סימן שירות.

  • האם מותר לי להשתמש בשם של חברה אחרת בשם העסק או המותג שלי?

    שימוש לא מורשה בשם או במותג של חברה אחרת עלול להוות הפרה של סימן מסחר, אף אם אינם רשומים כסימן מסחר. למשל, אם החברה רכשה מוניטין בשם או במותג שלה שמזוהים איתה. לכן, כשבוחרים שם יש להיזהר שלא לעשות שימוש בלתי מורשה בשם של צד שלישי. ביהמ"ש קיבל תביעה שהגישה בעלת המותג המפורסם "TOMMY HILFIGER" נגד חברת "מחסן היבואן 42" בגין שימוש לא מורשה במותג שלה במסגרת שם העסק "מחסן היבואן טומי הילפיגר" והמפרה נדרשה להסיר את השימוש במותג משמה ולשלם פיצוי גבוה.

  • איך אפשר להימנע מהפרת סימן מסחר של עסק אחר?

    מומלץ לבצע חיפושים מקדימים לשם בו בחרתם במנועי חיפוש באינטרנט לבדוק האם נעשה שימוש קודם בשם זהה או דומה ביחס למוצרים קרובים במדינה בה תרצו להגן על הסימן. בנוסף, מומלץ לבצע חיפושים במאגרי חיפוש של סימני מסחר בארץ ובמדינות הנוספות בהן בכוונתכם לשווק את מוצריכם תחת הסימן. לאחר חיפוש ראשוני מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום סימני מסחר, לביצוע חיפוש מקיף ולקבלת המלצות בקשר לסיכויי הרישום ולבניית אסטרטגיית רישום מתאימה.



    לפרטים נוספים צפו בסרטון:



    לחצו כאן

  • מה עושים אם מישהו הפר סימן מסחר שלי?

    מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום סימני המסחר, על-מנת לקבל יעוץ משפטי בנוגע לדרכי הפעולה המומלצות בנסיבות המקרה. לרוב נעשית פנייה ראשונית במכתב התראה ובמידה ואין הסכמה לפשרה ניתן לנקוט בהליכים משפטיים. בנסיבות מתאימות יש לפנות לבית המשפט לקבלת צו מניעה זמני מיד או בסמוך לגילוי ההפרה (תלוי באופי ההפרה ובהיקפה).



    לפרטים נוספים צפו בסרטון:



    לחצו כאן

  • מה הקשר בין שם חברה לסימן מסחר?

    סימן מסחר הנו הסימן בו העסק עושה שימוש כדי להבחין בין מוצריו למוצרים של מתחרים. סימן מסחר אינו זהה בהכרח לשם החברה או השם המסחרי של העסק. למשל שם החברה יכול להיות "א,ב,ג,ד ובניו בע"מ" בעוד ששם המותג של החברה יהיה "פרפר". אף אם שם החברה זהה לשם המותג של העסק, עצם רישום החברה אצל רשם החברות לא יקנה בהכרח הגנה לשם המותג ולכן חשוב לרשום אותו כסימן מסחר אצל רשם סימני המסחר. רישום המותג כסימן מסחר אף ימנע מאחרים לרשום שם חברה זהה או דומה לסימן המסחר הרשום.



    לפרטים נוספים צפו בסרטון:


      לחצו כאן



    מאגר חיפוש שמות חברה ברשות התאגידים: 


    לחצו כאן

  • מה הקשר בין שם דומיין לסימן מסחר?

    רישום דומיין לא בהכרח מקנה הגנה במותג של העסק ולכן מומלץ לבצע רישום סימן מסחר במשרד הפטנטים בנוסף לרכישת הדומיין. לפני שבוחרים בשם לעסק ולמותג של העסק חשוב לוודא ששם הדומיין בסיומות הרצויות (למשל co.il, com.) פנוי ולרכוש אותו.



    לפרטים נוספים צפו בסרטון:


      לחצו כאן



    מאגרי חיפוש שמות מתחם:


    ישראל: 



    לחצו כאן


    לחצו כאן

  • האם מותר לי לרכוש שם דומיין (שם מתחם) שיש עליו סימן רשום של חברה אחרת?

    לכאורה ניתן לרכוש שם דומיין שיש עליו סימן רשום של חברה אחרת, אך יש בכך חשיפה לתביעה ולהליכים מול רשם הדומיין להעברת הזכויות בדומיין לבעלת הסימן. בתביעה שהוגשה בביהמ"ש המחוזי בת"א נקבע ששימוש שנעשה על ידי חברה מתחרה בשם מתחם (דומיין) www.odafim - lamtayel.co.il מטעה את הצרכן ומהווה הפרה של סימן מסחר רשום "למטיילLametayel  " ועושה שימוש שלא כדין במוניטין שצברה הרשת בסימן המסחר הרשום שלה.

  • מה הקשר בין הסכם זיכיון וסימני מסחר?

    במסגרת הסכם זיכיון מוכר הזיכיון הנו הבעלים של סימן מסחר והוא מקנה זכות לזכיין לעשות שימוש בשיטה המסחרית של העסק, הכוללת, בין היתר ובדרך כלל, את סימני המסחר של העסק, הידע המקצועי, התוכנה והעיצוב של העסק, בכפוף לתנאים מסוימים ובתמורה לתשלום תמלוגים. רישיון השימוש בסימן המסחר מהווה רכיב מרכזי בהסכם זיכיון ובאמצעות הסכם הזיכיון ניתן לקבל הכנסה נוספת מסימן המסחר של העסק, הן בישראל והן במדינות אחרות. מומלץ כמובן לרשום את סימן המסחר של העסק בישראל ובמדינות נוספות בהן בכוונתכם להעניק זיכיונות לאחרים.

  • האם רישום סימן מסחר בישראל מגן עליי בחו"ל?

    רישום בישראל מקנה הגנה על הסימן בישראל בלבד. כדי לקבל הגנה על הסימן בחו"ל, מומלץ לרשום את הסימן בכל אחת מהמדינות בהן בכוונתכם לשווק את המוצרים של העסק. כיום ניתן להגיש בקשה לרישום סימן מסחר בינלאומי אונליין, בפשטות ובעלות נמוכה, באמצעות WIPO (הארגון הבינלאומי לקניין רוחני – World Intellectual Property Organization). לחלופין, ניתן להגיש בקשות לרישום סימני מסחר בלשכת סימני המסחר במדינות הרלבנטיות.

  • איך ניתן לבצע רישום סימן מסחר אונליין בישראל?

    תהליך רישום סימן מסחר אונליין בקלות ובמהירות כולל מספר שלבים פשוטים:


    שלחו לנו את פרטיכם ואת השם והמוצרים עליהם תרצו להגן – 


    אנו נבצע חיפוש מקדים לבדוק האם השם פנוי


    אם השם פנוי נכין לאישורכם את פרטי הבקשה ונתקדם להגשה אונליין עוד באותו היום ונשלח לך את אישור ההגשה עם מספר הבקשה. 



    בהליך מזורז, במקרים מתאימים, ניתן לקבל אישור עקרוני לרישום תוך מספר ימים ותעודת רישום (אם אין התנגדויות) תוך כ- 4 חודשים במקום 12-10 חודשים בהליך רגיל.



    לרישום סימן מסחר אונליין בישראל - לחצו כאן

  • איך רושמים סימן מסחר בארה"ב?

    ניתן להגיש בקשה לרישום סימן מסחר בארה"ב בהגשה ישירה למשרד סימני המסחר האמריקאי (פדראלי) או לחלופין להגיש בקשה לרישום סימן מסחר בינלאומי שכוללת את ארה"ב בלבד או יחד עם מדינות נוספות רלבנטיות לעסקכם (כגון האיחוד האירופי, קנדה, סין, יפן, אוסטרליה ועוד). במסלול הגשת הבקשה לרישום סימן מסחר בארה"ב בהגשה ישירה יש דרישה להוכיח שימוש בסימן המסחר במכירות של המוצרים בארה"ב כתנאי לקבלת תעודת רישום. במסלול הרישום הבינלאומי שכולל את ארה"ב אין דרישה להוכיח מכירות בארה"ב כתנאי לרישום, אך הבקשה הבינלאומית צריכה להתבסס על בקשה לרישום הסימן בישראל. לכן, ההמלצה לעסק שמתכנן מכירות בארה"ב במועד מאוחר יותר ובכל זאת להגן על הסימן בארה"ב מומלץ לשקול רישום בינלאומי שמכסה את ארה"ב.

  • מתי חשוב לרשום סימן מסחר ומדגם באירופה?

    במידה ובכוונתכם למכור ולשווק מוצרים באיחוד האירופי, קיימת חשיבות רבה לרשום את סימן המסחר שלכם במרשם סימני המסחר של האיחוד וכן לרשום מדגם להגנת העיצוב הייחודי של מוצרכם (במידה וקיים עיצוב ייחודי). מומלץ להגיש בקשות לרישום עוד בטרם תחילת השיווק. רישום באיחוד האירופי יקנה לעסקכם הגנה לשם ולמוצר באמצעות רישום אחד שיחול בכל מדינות האיחוד בעלות סבירה.

  • מתי חשוב לרשום סימן מסחר ומדגם בסין?

    במידה ומוצרי העסק מיוצרים בסין או בכוונתכם למכור ולשווק מוצרים בסין, קיימת חשיבות רבה לרשום את סימן המסחר שלכם בסין וכן מדגם להגנת העיצוב הייחודי של מוצרכם (במידה וקיים עיצוב ייחודי). מומלץ להגיש בקשות לרישום עוד בטרם יצירת קשר עם מפעלים, ספקים, מפיצים או לקוחות בסין, על-מנת למנוע מצב שגורמים מקומיים בסין יקדימו אתכם ויגישו בקשות לרישום הסימן ו/או המדגם על שמם ולאחר מכן ינקטו בסחטנות על מנת למכור לכם את זכות השימוש בסימן ו/או במדגם בסין. יצוין שרישום של סימנכם או המדגם עבור עיצוב מוצרכם בסין על ידי צד שלישי עלול למנוע מכם את היכולת לייצר את המוצרים ו/או לשווקם בסין ואת היכולת לעשות שימוש בסימנכם בסין.

  • מה זה מדגם?

    מדגם הינו קווי דמות, צורה, דוגמא או קישוט אשר מייחדים חפץ כלשהו, אשר בולטים לעין ואפשר להבחינם במראה עין. המדגם מגן על אלמנטים אסתטיים של מוצר, למשל עיצוב ייחודי של כסא, בקבוק, אהיל מנורה, תכשיט, שעון, פריט לבוש, קופסת פלסטיק, אריזת מוצר, צעצוע, רהיט, טלפון וכל צורה ייחודית של מוצר תעשייתי. כדי שצורה של מוצר תהיה כשירה להגנת מדגם אסור לה להיות פונקציונאלית בלבד ומיועדת אך ורק כדי לאפשר את פעילותו התקינה של המוצר ולהשיג תוצאה טכנית או הנדסית מסוימת. ההגנה על אופן תפקוד המוצר או השימוש בו מוענקת במסגרת דיני הפטנטים.

  • איך אני מגן על עיצוב של המוצר שלי?

    באמצעות רישום מדגם (עיצוב) אצל רשם המדגמים במשרד המשפטים, ניתן לרכוש זכות בלעדיות על השימוש בעיצוב של מוצר תעשייתי חדש ובעל אופי ייחודי. חוק העיצובים מקנה זכות למנוע שיווק של חפצים המהווים חיקוי בולט של המוצר המוגן. ניתן לרשום מדגם (עיצוב) להגנת המוצר בישראל וכן ברחבי העולם. תקופת ההגנה על עיצוב רשום בישראל היא עד 25 שנים ממועד הגשת הבקשה, בכפוף לתשלום אגרות חידוש.



    חקיקה רלבנטית להגנת עיצובים ומדגמים: 


    לחצו כאן


    מאגר העיצובים (מדגמים) בישראל: 


    לחצו כאן

  • מה זה פטנט?

    רישום פטנט אצל רשם הפטנטים במשרד המשפטים מקנה זכות למנוע מכל אדם אחר לנצל את האמצאה הנתבעת בפטנט על פי המגבלות בחוק. הגנת הפטנט חלה ממועד מתן הפטנט ועד 20 שנה מתאריך הבקשה בכפוף לתשלום אגרות. דרישות סף להגנת פטנט:



    אמצאה שהיא מוצר או תהליך טכנולוגי


    חדשה (לא פורסמה קודם בישראל או בעולם)


    מועילה


    ניתנת לשימוש תעשייתי


    ושיש בה התקדמות המצאתית (לא מובן מאליו)



    חוקים ותקנות:  


    לחצו כאן


    לחצו כאן

  • איזה טיפים חשובים למעצבים ולממציאים?

    - ככלל, רעיון כשלעצמו אינו בר הגנה. מומלץ לשמור על רעיון/המצאה בסודיות בטרם מימושם בפועל. חשוב לא לפרסם ולא לחשוף את ההמצאה/המוצר/השם בפני אחרים (גם במסגרת אתר אינטרנט, תערוכות, קטלוגים, מצגות בפני משקיעים וכד') לפני שקיבלתם יעוץ משפטי.


    - חשוב לבצע חיפושים מקדימים ולוודא שהרעיון/המצאה/שם שלכם לא קיימים כבר בשוק ושאין לצד שלישי זכויות קודמות. כדאי לבצע חיפושים לכל הפחות במנועי חיפוש באינטרנט, במאגרים משפטיים וכד'. ניתן גם לבצע חיפושים מעמיקים ומקיפים יותר באמצעות אנשי מקצוע בתחום ולקבל חוות דעת מקצועית.


    - חשוב להגן על ההמצאה/המוצר/השם בצורה משפטית, כגון באמצעות הגשת בקשה למשרד המשפטים לרישום מדגם ו/או פטנט ו/או סימן מסחר בישראל (ובמדינות נוספות בהן מתעתדים לפעול), לפי העניין, לפני פרסום או חשיפה שלהם.

  • איזה סוגי הגנות קיימות בקניין רוחני?

    סימן מסחר נועד להגן, בין היתר, על השם או סמל (לוגו) המסחרי של העסק ו/או שם המוצר/שירות שלכם, באמצעות רישום סימן מסחר. ההגנה ללא הגבלת זמן, כפוף לחידוש במועד.


    מדגם נועד להגן על הצורה או העיצוב הייחודיים של מוצר (הגנה על אלמנטים אסתטיים של המוצר). הגנה עד- 25 שנה מהגשה, כפוף לחידוש במועדים הקבועים בחוק.


    פטנט נועד להגן על אמצאה חדשה (מוצר או תהליך), מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ויש בה התקדמות המצאתית. הגנה ל- 20 שנה מההגשה, כפוף לחידוש במועד.


    לא ניתן לקבל רישום מדגם בישראל אם המדגם פורסם בישראל למעלה משנה לפני שהוגשה בקשה למשרד המשפטים לרישום המדגם. בפטנטים מחמירים עוד יותר ולא ניתן יהיה לקבל רישום פטנט בישראל או במדינה אחרת אם כבר היה פרסום קודם של המוצר או ההמצאה במדינה אחרת בעולם.


    בטרם חשיפת ההמצאה/המוצר בפני גורמים אחרים, למשל בפני משקיע פוטנציאלי, לפני שהגשתם בקשה לרישום מדגם ו/או פטנט, רצוי להחתים אותם על מסמך סודיות ואי תחרות (NDA), אשר נועד להבטיח כי הם יישמרו בסודיות ולא ייגזלו בידי אחרים. בדרך זו ניתן לספק לרעיון/המצאה הגנה חוזית לכל הפחות.


    חשוב לקבל יעוץ מקצועי ולבנות אסטרטגיה נכונה ומקיפה להגנה על ההמצאה/המוצר/השם שלכם גם בחו"ל שכן רישום פטנט/מדגם/סימן מסחר בישראל לא יקנה הגנה במדינות אחרות (מדובר בהגנה טריטוריאלית). ורצוי לרשום פטנט/מדגם/סימן מסחר גם במדינות בהן קיימת או צפויה פעילות עסקית בהקדם, ולפני ייצור, ייבוא בפועל או מגעים עם גורמים מקומיים בנוגע לייצור, או ייבוא ושיווק של המוצר (כדי למנוע מצב שירשמו זכויות על שמם ויפעילו עליכם סחטנות).


    כיום יש אפשרות להגיש בקשות בינלאומיות שמכסות את מרבית המדינות.


    יתרונות רישום פטנט/מדגם/סימן: במקרה של מכירת העסק ו/או במתן רישיון שימוש תמורת תמלוגים, למשל במסגרת הסכם זיכיון. בנוסף, הרישום יסייע לכם באכיפת זכויותיכם כנגד מפרים ויאפשר למנוע יבוא של מוצרים מפרים מחו"ל (למשל למנוע כניסת זיופים מסין במכס וכד').

Share by: